Gondolkodtál már azon, hogy miért van 12 különböző angol igeidő? Talán soknak tűnhet, de minden egyes igeidőnek egyedi célja van, és segít kifejezni az idővel kapcsolatos különböző elképzeléseket. A helyes igeidő megértése és használata elengedhetetlen a hatékony kommunikációhoz, legyen szó munkáról, iskoláról vagy utazásról.
👉Néhány ok, amiért fontos az angol nyelvben a 12 igeidő:
Pontosság: A helyes igeidő használata biztosítja, hogy az üzeneted világos és pontos legyen. Segít a megfelelő jelentést közvetíteni, és elkerülni a félreértéseket.
Gördülékenység: Ha tudod, hogyan kell a 12 igeidőt folyékonyan használni, azzal javíthatod a nyelvtudásodat, és természetesebben és magabiztosabban beszélhetsz angolul.
Hogyan gyakorolhatod tehát a 12 igeidőt?
🚀Íme néhány hatékony tipp:
Tanuld meg az alapokat: Kezdd azzal, hogy megismerkedsz a különböző igeidőkkel és azok használatával. Koncentrálj a köztük lévő különbségek megértésére.
Használj példákat: Gyakorold az igeidők használatát szövegkörnyezetben, példamondatok segítségével.
Gyakorolj valós élethelyzetekben: Próbáld ki az igeidők használatát mindennapi beszélgetéseidben vagy írásaidban.
Legyél következetes: Gyakorolj rendszeresen! Idővel ez természetesebbé és automatikusabbá válik számodra.
Ne feledd, hogy az angol nyelv 12 igeidejének megtanulása időt és gyakorlást igényel, de megéri az erőfeszítést. A különböző igeidők elsajátításával hatékonyabban tudsz majd kommunikálni, és világosabban és pontosabban tudod majd kifejezni magad. Gyakorolj tovább, és sikerülni fog!
Nézzük is meg részletesen ebben a bejegyzésben az igeidők sztárját a past simple-t, az egyszerű múltat! Hogy miért ő az angol igeidők sztárja? Képzeld, a legfrissebb statisztikák szerint az interneten fellelhető összes angol szöveges hír (akár olvasható, akár videós) több, mint fele angol nyelvű! És mivel ezek jellemzően megtörtént eseményekről számolnak be, 87%-ban egyszerű múlt időben vannak. Gondold el, ha a 12 közül ezt az egyetlen igeidőt biztosan ismered, az internetes híradások jelentős részét sokkal magabiztosabban tudod majd olvasni, hallgatni, sőt, te magad is szinte bármit el tudsz mondani a múlttal kapcsolatban.
Az egyszerű múlt idő igealakjai
A szabályos igék múlt idejű alakja -ed -re végződik:
Kijelentés:
I walked
you walked
he/she/it walked
we walked
you walked
they walked
Tagadás
I did not walk → I didn’t walk
you did not walk → you didn’t walk
he/she/it did not walk → he/she/it didn’t walk
we did not walk → we didn’t walk
you did not walk → you didn’t walk
they did not walk → they didn’t walk
Kérdés
Did I walk?
Did you walk?
Did he/she/it walk?
Did we walk?
Did you walk?
Did they walk?
Bizonyos igék múlt idejű alakját azonban nem a szabályos -ed végződéssel képezzük. Ezek a rendhagyó igék. Pl.: come → came, do → did, go → went, have → had
Az egyszerű múlt idejű igék helyesírása
- Az -e -re végződő igék -d végződést kapnak:
live → lived, phone → phoned
- A mássalhangzó és az utána következő -y végű igéknél az -y –ie -re változik:
study → studied, try → tried
- Ha magánhangzó áll az -y előtt, akkor nem változik meg az -y:
play → played
- Szóvégi mássalhangzó megkettőződik, ha -l -re végződik az ige:
travel → travelled, cancel → cancelled
- Szóvégi mássalhangzó szintén megkettőződik, ha egyszótagú az ige és a szó végén a magánhangzó után egy mássalhangzó áll:
stop → stopped, plan → planned, grab → grabbed
Mikor használjuk az egyszerű múlt időt?
- Olyan cselekvésről vagy eseményről beszélünk, ami a múltban történt és már befejeződött.
Erre utaló időhatározó szavak: ago, last week/month…, yesterday, at four o’clock, when?, what time?
I went to France two years ago. – Két évvel ezelőtt elmentem Franciaországba.
When did you come home? – Mikor jöttél haza?
- Valami a múltban rendszeresen előfordult:
When Tom was young, he always walked to school. – Amikor Tom fiatal volt, mindig gyalog ment iskolába.
- Ha a múltban játszódó történetet vagy egymást követő eseményeket mondunk el. Ilyenkor egy újabb mondatot gyakran vezetünk be az after that, then vagy next szavakkal:
After a long walk on the beach, I had an ice-cream and then I went back to my apartment.
Egy hosszú parti séta után fagyiztam és aztán visszamentem a lakásomba.
Ha alaposan átolvastad ezt a bejegyzést, nem maradt más hátra, mint hogy teszteld le a tudásodat interaktív tesztjeinkkel! Az egyszerű múlt időt négy különböző tesztünkben is tudod gyakorolni: itt, itt, itt és itt.
Past Continuous – Folyamatos múlt idő
Nézzük át még a past continuous, azaz a folyamatos múlt használatát: igealakjait, helyesírást és azt, hogy mikor használjuk. Bár nem mindegyik nyelvvizsgán van konkrét “Nyelvtan” című vizsgarész, nyelvtani pontszámot minden nyelvvizsgán kapsz, így elengedhetetlen az igeidők ismerete és helyes használata – középfokú nyelvvizsgán is.
A folyamatos múlt ismerete minden nyelvvizsgaszinten kötelező. Ennek az igeidőnek a használata mindemellett nem bonyolult, könnyű megérteni és megtanulni, még a sokszor gondot jelentő a múlt idejű igealakok, különösen a rendhagyó igék használata sem szükséges hozzá.
Az ismétlés sosem árt, nézd át ezt a bejegyzést még akkor is, ha úgy véled, minden részletre emlékszel!
Folyamatos múlt idő igealakjai
Képzése: “be” létige múlt idejű alakja (was/were) + ige -“ing”-es alakja.
Kijelentés:
I was waiting
you were waiting
he/she/it was waiting
we were waiting
you were waiting
they were waiting
Tagadás
I was not waiting → I wasn’t waiting
he/she/it was not waiting → he/she/it wasn’t waiting
we were not waiting → we weren’t waiting
you were not waiting → you weren’t waiting
they were not waiting →they weren’t waiting
Kérdés
Was I waiting?
Were you waiting?
Was he/she/it waiting?
Were we waiting?
Were you waiting?
Were they waiting?
Folyamatos múlt idő helyesírása
Az -ing alakot úgy képezzük, hogy az ige főnévi igenév alakjához hozzákapcsoljuk az -ing végződést.
Pl.: ask --> asking , go → going
- Ha az ige mássalhangzóra és -e -re végződik, akkor az -e kiesik.
-e + ing
Pl.: live -->living , hope-->hoping
Viszont, ha két -ee -re végződik az ige, akkor mind a két -e marad!
Pl.: see → seeing , agree -->agreeing
- Ha az ige -ie -re végződik, akkor az -ie y-ra változik
– ie → ying
Pl.: lie → lying , die → dying
- Ha az ige egy egyszótagú szó mássalhangzóra végződik és csak egy magánhangzó van benne, akkor megkettőződik a szóvégi mássalhangzó:
Pl.: get -->getting , run -->running , swim -->swimming
- Ha az ige y-ra vagy w-re végződik, akkor a mássalhangzó nem kettőződik
Pl.: borrow → borrowing , buy -->buying
- Ha az ige L-re végződik, és egy magánhangzó áll előtte, akkor megkettőződik az L, kivéve amerikai angolban.
Pl: travel → travelling
Mikor használjuk a folyamatos múlt időt?
A folyamatos múlt időt akkor használjuk, amikor egy olyan cselekvést akarunk kifejezni, ami a múltban éppen folyamatban volt.
Összehasonlítás az egyszerű múlttal (amiről itt olvashatsz blogbejegyzést):
az egyszerű múlt idő befejezett cselekvést fejez ki (walked in – bementem), a folyamatos múlt idő (was writing, was reading – írtam, olvastam) pedig olyat, ami az egyszerű múlttal kifejezett cselekvés időpontjában éppen folyamatban volt:
Pl.: While I was sitting in the restaurant, my phone rang. – Miközben ültem az étteremben, csörgött a telefonom.
Szituáció: Folyamatosan ültem az étteremben, majd egyszer csak hirtelen megcsörrent a telefonom.
Ebben a mondatban használhatunk mind a két mondatrészben folyamatos múltidőt, viszont akkor az mást fog jelenteni.
Pl.: While I was sitting in the restaurant, my phone was ringing. – Miközben ültem az étteremben folyamatosan csörgött a telefonom.
Szituáció: Folyamatosan ültem az étteremben miközben folyamatosan csörgött a telefonom.
A folyamatos múlt idejű alak előtt használhatjuk a when (amikor) és a while (miközben) szavakat.
Pl.: I met her when/while we were working for the same company. – Akkor találkoztam vele, amikor ugyanannál a cégnél dolgoztunk.
Fontos: Az egyszerű múlt mellett nem használjuk a while kötőszót!
(Így itt a “when” nem helyettesíthető a “while” kötőszóval)
A múltban történtek leírásakor a folyamatos múltat akkor használjuk, ha azt mondjuk el mi zajlott a háttérben.
Pl.: Anna was checking her e-mails, Peter was eating and the children were playing. – Anna az emailjeit olvasta, Peter evett, a gyerekek pedig játszottak.
Szituáció: Nem azt mondjuk el, hogy ki mit csinált meg/fejezett be, hanem leírjuk, hogy akkor épp ki mit csinált.
Ha alaposan elolvastad a bejegyzésünket, akkor ellenőrizd tudásod interaktív teszttel!